
!délaboratoriet
Tillväxt för företaget som vårdar växter
Familjeföretaget krossade pandemin genom att framtidsplanera och byta kommunikationsstrategi och position.
Mod och hårt arbete bakom en smart ompositionering och god tillväxt
Behov
När vi först mötte Växtvård 2019 var uppdraget enkelt: nya texter till en ny webbplats. Ett klassiskt startskott för ett samarbete, som snart skulle växa långt bortom rubriker och ingresser.
Året därpå slog pandemin till. Kontoren tömdes, kunder pausade, och hela branschen fick stanna upp. Växtvård, som arbetade med gröna miljöer i företagslokaler, behövde tänka om – snabbt.
De hade ett starkt varumärke, men kommunikationen nådde inte längre fram. Nya målgrupper var inom räckhåll, men budskapen och strukturen behövde skärpas. Kort sagt: företaget behövde en ny riktning, en ny positionering och en ny röst.
Process
Vår VD Lina klev in som extern marknadschef och brandmanager, några timmar i veckan till att börja med. Uppdraget var tydligt: att hitta de dolda möjligheterna, göra kommunikationen träffsäkrare och skapa nya sätt att växa – mitt i en kris.
Tillsammans med teamet på Växtvård byggde vi en ny varumärkesplattform och ett tydligt, modernt erbjudande. Vi tog fram rutiner, säljmaterial och innehåll som speglade det “nya” Växtvård – med fokus på välmående, estetik och hållbarhet i arbetsmiljöer.
Under tre år växte samarbetet till något större. Vi skapade:
-
en grafisk plattform som kändes samtida, men med deras jordnära signum
-
en egen bildbank som visade det verkliga hantverket
-
annonser och innehåll till sociala medier
-
white papers som byggde kunskap och förtroende
Allt formades i nära dialog med deras eget team – steg för steg, tills kommunikationen kändes lika levande som växterna de arbetar med.
Resultat
Effekterna blev tydliga – och påtagliga:
-
De nådde nya och större kunder.
-
Ordersnittet ökade från 30 000 till 100 000 kronor på bara ett år.
-
Closing rate steg från 65 % till 90 %.
-
De anställde fler, flyttade till större lokaler och utökade fordonsflottan.
Men kanske viktigast av allt: stoltheten kom tillbaka.
Företaget gick från att försöka överleva en pandemi till att bygga ett varumärke som attraherar, växer och inspirerar – varje dag.
När gröna miljöer blev en symbol för välmående på kontoret, stod Växtvård redan där – redo, tydliga och framtidssäkrade.

Kunskap är makt och vi delar gärna vår kunskap!
Vi delar kunskap och inspiration om hur du bygger ett starkt varumärke och skapar säljande kommunikation. Vi hoppas du vill följa oss genom våra utskick.











