top of page

3 skäl till att ha en extern marknadsavdelning

Visste du att man kan ha styrkan av en hel marknadsavdelning, utan att det kostar dig flera miljoner om året? Jo, det är faktiskt en av de smartaste investeringar du kan göra som företagare, att köpa in tjänsten Din Externa Marknadsavdelning. Vi ska ge dig tre starka argument till varför.


Innehållsproduktion är en kreativ process

Några skäl till att du vinner på att ha en extern marknadsavdelning eller ta in förstärkning till ett mindre team:

  1. Du slipper onödigt dyra och krångliga avtal.

  2. Du står inte med höga kostnader för personal när konjunkturen sviktar.

  3. Du kan enkelt addera fler dedikerade resurser till rätt projekt.


Ja, ska vi granska dessa påståenden lite närmare...

Inga krångliga avtal

Du spenderar ju det du har avsatt i budget, kanske mer. Men med en extern marknadsavdelning kan du enklare styra budgetar för medieköp och annat efter känsla och behov. Det kan du inte när du har avtal med en traditionell extern byrå, som arbetar med stora fasta team, motsvarande ditt marknadsteam - om du har ett. Hos Idélaboratoriet arbetar vi hellre med flexibla lösningar och att addera resurser i takt med den organiska tillväxt vi skapar tillsammans. Våra avtal är inte onödigt långa, men vi ser hellre att du stannar för att du vill än att du är tvungen.



Fortsatt stark i svag konjunktur


I lågkonjunkturer är ju marknadsavdelningen den första som får varsla sin personal. Det är osmart, men vi har sett det om och om igen. Så är du orolig för alla kostnader som det innebär att ha egen personal och hur du bär de kostnaderna i oroligare tider, kanske en extern marknadsavdelning passar dig bättre.



Spetskompetens till varje projekt

Det ger dig också utrymme för att alltid kunna addera rätt kompetens till rätt projekt. Den flexibiliteten saknar man när man har anställda med kunskaper som är anpassade till ett mer förvaltande arbetssätt. Men på en modern marknadsavdelning varierar uppgifterna fritt och kan även under perioder ha så hård press att man behöver lägga till fler resurser inom samma område. Och vi kan inte få samma effekt när vi ber en generalist agera specialist. Eller ber en specialist snabbt ta över ett främmande specialistområde.

För idag är många av våra dedikerade uppgifter så specifika och kräver sådan detaljkunskap att det krävs specialister på flera områden än en generalist som ska förvalta alla grenar på samma gång.



För dig som saknar marknadsavdelning & dig som behöver växla upp


Om du helt saknar marknadsavdelning, skapar vi rätt förutsättningar att addera resurser för att hantera de behov som ligger aktuellt och även att skapa långsiktiga strategier och processer för att hålla utgifterna nere. Oavsett om det är en hemsida som ska uppdateras, trycksaker som ska produceras, eller om du vill snygga till din grafiska profil. Vår roll är nämligen att skapa tillväxt, att bidra med kunskap och mångårig erfarenhet på ett område ni själva inte har en expert internt för. Men du ska inte tro att vi glömt dig som har en kombinerad sälj och marknadschef? Nejdå! Hos dig kliver vi in och stöttar på timme eller projekt, för att avlasta och se till att din personal är pigg, glad och avstressad. För ditt varumärke är bara så starkt som du låter det bli genom att ta hand om personalen, leverantörerna och kunderna.


Oavsett dina behov skräddarsyr vi lösningen och gör din kommunikation starkare och säljande. Vårt mål är tillväxt genom smart kommunikation, både internt och externt.





bottom of page