top of page

Äger du dina bilder, kan du äga din marknad

När du äger dina bilder vinner du förtroende, du blir unik och investerar i kundupplevelsen. Företag vinner faktiskt på att ha proffsiga och kvalitativa foton, med samma tonalitet. Det förmedlar att ditt företag är det trygga valet din kund kan investera i.


Grönt blad i motljus

För att leverera en upplevelse som skapar köplust hos din kund, behöver du tänka igenom vad du vill säga, hur kunden ska känna och hur du vill att den ska agera.

När ditt företag äger publiceringsrättigheterna och har unika bilder som visar verksamheten, personalen, produkterna och den service kunden får, bygger du förtroende och värde för din kund. De vet att du investerar i deras upplevelse, oavsett i vilket sammanhang de möter dig. Det är viktigt. Kunden vill känna sig speciell, sedd, uppskattad och omhändertagen. Därför är bilder, texter och övrig kommunikation viktig. Det kallas också för att skapa en enhetlig tonalitet, den ton er kommunikation övergripande har.



Därför är tonalitet viktigt


För att din kund ska känna igen dina budskap, känna en tillhörighet och vilja investera, är det du säger i tal, skrift och bild vad som bygger rätt känsla. Känslan är det som till sist avgör om kunder köper eller inte.

När du köper in bilder från en bildbank tappar du kontrollen och är inte längre unik. Ser kunden samma bild hos dig och dina konkurrenter, eller ett företag i en helt annan bransch, vet de inte längre varför du var det bästa valet. Kunden investerar ju i en upplevelse lika mycket som i produkten eller tjänsten.

Tonalitet är också en riktlinje för hur saker ser ut, känns, låter och luktar, när de kommer från er. Det är ett redskap som kommunikatörer, grafiker och fotografer använder för att era marknadsmaterial alltid ska ha samma känsla - oavsett vem som producerar dem. Vanligtvis har detta satts av en varumärkesbyrå, reklambyrå eller grafiker och ska finnas dokumenterat för att alltid ha samma färg, form och ton.


Bildspråket är det första vi ser


När vi scrollar och bläddrar, eller passerar en reklamtavla är det första vår hjärna noterar bilder och grafik. Vi är programmerade för att se former för att snabbt kunna identifiera hot. Det är inbäddat i vårt dna att vara redo att fly eller fäkta. Så även i vår moderna kommunikation är det bilder och former av olika slag som fångar vår uppmärksamhet först.

Efter det är det kontraster som styr. Storlek, färg och ljust mot mörkt.

Det är därför du vinner på att lägga en budget för att skapa riktigt bra bilder och grafik. Då fångar du kunderna i alla lägen, omedvetet och medvetet. Även när de inte tänker på att de sett dina bilder, logotyp och annonser, lägger det sig i vår minnesbank. Ju fler exponeringar av samma känsla, desto mer relevant blir du.



Kontrollen över ditt innehåll kontrollerar dina resultat


Vi kan inte äga kunden eller deras vilja. Men vi kan äga vår egen vilja och kommunikation som företag.

När du skapar kontroll över vad du säger och var, kan du enkelt koppla samman det med den feedback du samlar in från kunderna. Det är en vital del av att styra sina resultat - att ständigt föra en dialog med kunderna om vad de gillar, ogillar, önskar och behöver. På det sättet kan vi ärligt och rakt skapa erbjudanden som tas emot med rätt inställning.

Att äga bilderna till all din kommunikation är ett steg du kan ta för att säkerställa att din kund tycker om det du sänder ut. Låt dem tycka till, ge feedback och påverka genom en smart dialog.



Bildbank eller fotograf - vad kostar dina bilder?


Billigt är inte bra i dessa sammanhang.

När du väljer om du ska låna bilder på nätet, köpa billiga stockbilder eller anlita en egen fotograf, kan detta vara bra att tänka på:

Låna på nätet och köpa stockbilder kan bli dyrt om du inte har koll på när, var och hur du får publicera dem. En felaktig publicering kan kosta 6-siffriga belopp i värsta fall. Det hade du fått mycket finare valuta för pengarna genom att äga dina egna bilder.

Att anlita en fotograf är inte så enkelt, för vem är rätt för dig? mycket handlar om att veta hur du ska beställa för att bli nöjd. Att anlita en billig fotograf, kan ge dig problem med kvaliteten.

Men måste du ha en fotograf med gesäll- eller mästarbrev för att få hög kvalitet och användbara material? Nej, det behöver du inte. Men se till att anlita en fotograf vars bildspråk du gillar, som förstår dina behov och som är kreativ i sitt sätt att arbeta.

Vissa tar betalt per timme och inkluderar några/alla användbara bilder, andra tar betalt för halv och heldag (notera att du behöver tid för redigeringen), medan vissa tar betalt för bildpaket (då ingår tiden i paketet).

Ofta är priset kopplat till erfarenhet. Dyr = arbetat länge. Men det säger inte att det är rätt för dig, för fotografen kanske inte vill hålla sig till ditt bildmanér, eller att de är duktiga på porträtt, produkt eller lifestyle. Så stirra inte bara på priset.

Oavsett vilket du tycker känns rätt för dig, är du ansvarig för att lägga en bra beställning.

Säkerställ att du vet vad du vill använda bilderna till. I vilka kanaler de ska kunna publiceras. Om du får använda dem för evigt eller om nyttjanderätten är tidsbegränsad. Dessa faktorer kan påverka priset påtagligt.

Blir du en frekvent kund, kan du alltid förhandla priset baserat på avtalade leveranser. Fördelen här är att ni vet att fotografen alltid fångar er tonalitet!



Kommunikationens tre A


För att få en tydlig och säljande kommunikation finns tre A, som guidar oss. När du sätter samman starka material till din marknadsföring, vinner du på att arbeta med dem som lite facit. Dessa fungerar både i traditionell annonsering, som digitalt.

Attention, attraction och action.


Attention

Det första din hjärna noterar är färg och form. Därför är bilderna ett bra knep att nyttja för att få första uppmärksamheten.


Attraction

Dina rubriker måste säkerställa intresset.

Du behöver därför förklara vad bilden förmedlar, men också vilka budskap och handlingar du vill knuffa kunden till.


Action

För att få kunden att utföra en handling, eller action som det kallas i konverteringsvärlden, behöver dina texter agera förstärkare åt rubriken. Men du behöver också en lockande och tydlig CTA (call to action), så kunden vet vad den ska agera på.


Så när du ska kommunicera, var noga med att välja:

  • Rätt bild för budskapet

  • En rubrik som fastnar och lockar till läsning och en text som svarar på hur du löser problemet

  • Tydliga och skräddarsydda CTA's.

Det låter enkelt, men det är svårt i början. Så ha tålamod och låt det verka fram ur att testa, testa och återigen testa!

bottom of page