top of page

Hur du blir en bra bestÀllare av foto, grafiska tjÀnster och webblösningar

Du har sÀkert kommit in pÄ en hemsida och sett att texterna överensstÀmmer med det du vill hitta, men att köpsuget minskar för att bilderna inte matchar innehÄllet eller att kvaliteten Àr för dÄlig.

Eller tycker att designen Àr snygg, men att texterna inte sÀger nÄgonting om varför du som kund ska köpa tjÀnsten/produkten. Du börjar undra "whatŽs in it for me"?


Samla in rÀtt underlag frÄn kunden, lÀr dig om vad kunden vill ha

Bildkvalitet och innehÄll


Vad sÀger dÄlig bildkvalitet om ett företag, kanske om ditt företag? För de flesta kÀnns intrycket kanske nÄgot oseriöst och att man ska undvika företaget. Men det kan ocksÄ sÀga en del om dig som bestÀllare; att du antingen inte bryr dig eller att du inte gjort ett bra jobb som kravstÀllare mot din leverantör. För din leverantör vet inte alltid vad du förvÀntar dig, det mÄste tydligt framgÄ i bestÀllningen.


Om ditt innehÄll skapar frÄgor som tar fokus frÄn din tjÀnst eller produkt, har du ett problem. Oavsett skÀl blir kÀnslan för besökaren inte bra, nÀr man fokuserar mer pÄ vad som skaver i innehÄllet, Àn vad du faktiskt vill sÀga. DÄ blir det inga snabba avslut, om nÄgra alls.



MÄlgruppsanpassat innehÄll


Varför ska du mÄlgruppsanpassa dina texter och bilder?

Kunden förstÄr nÀr du pratar tydligt och beskriver kundnyttan. NÀr den inte förstÄr, köper den av nÄgon annan, som kan förklara och skapa ett köpbegÀr. Du har alltsÄ tappat en kund, helt i onödan!


Bilden Àr det första kunden ser. Texterna ska förstÀrka det bilderna berÀttar. SÀger de olika saker, blir kunden stÀlld och vet inte vad den ska tro pÄ. Satsa alltid pÄ samklang i tonaliteten.



Hur ska du bli en bra bestÀllare av tjÀnster inom webb, grafisk formgivning och foto?


Det kan vara svÄrt att se möjligheterna nÀr man Àr ett mindre eller mellanstort företag, utan stor marknadsföringsbudget. Hur ska man kunna tÀvla med jÀttarna i branschen och nÄ ut i bruset? Redan hÀr ger mÄnga upp och gÄr pÄ en billigare lösning, som inte fokuserar pÄ lÄngsiktighet eller konvertering pÄ investeringen. Man söker en quick fix, utan att ha tagit hÀnsyn till vad materialet ska göra för ditt företag. Utan att stÀlla krav pÄ konverterande material. Det Àr som att förvÀnta sig att sÀljarna inte ska att ringa potentiella kunder, eller följa upp de man redan har.


NÀr du ska utvÀrdera nya leverantörer och tjÀnster, Àr det bra om du tittar pÄ dina behov, mÄl och syftet med satsningen. SÀtt ihop en lista pÄ över det du behöver och det du villhöver. Det Àr kul med gadgets och appar, men Àr det vad du behöver för att ge kunden vad den behöver och vill ha, eller Àr det mer av en rolig gimmic, som kan vÀnta till senare?



Syfte


Varför ska du ha en hemsida, vad ska den sÀga och till vem? Vad ska kanalen ge ditt företag? Vad ska din logo förmedla och hur gÄr den ihop med ditt företags mission statement? BerÀttar bilder och texter företagets historia och gör den begriplig för kunden? FörstÄr kunden varför den ska vÀlja er?

NÀr du sjÀlv vet syftet med allt du gör, kan du sÀtta upp tydliga mÄl och lÀmna en begriplig brief till dina leverantörer. Ett underlag som fungerar som kvalitetssÀkring i all dialog och leverans. Trygghet för bÄde bestÀllare och leverantör, nÀr det Àr tydligt.



MĂ„l


Vad Àr mÄlsÀttningen med vad du gör? Ska du skapa kontakt, bygga relationer, eller sÀlja en gÄng och sedan gÄ vidare till nÀsta kund? SÀljer du produkter & tjÀnster online, eller har du sidan enbart för att besökare och kunder snabbt ska hitta dina kontaktuppgifter?

NÀr du har koll pÄ dina mÄlsÀttningar, kan du optimera mot dem och löpande öka lönsamheten för alla dina insatser. Men framför allt vet dina leverantörer hur de ska anpassa innehÄll, tekniska lösningar för att alltid driva mot företagets mÄl.



Dina behov


Vad behöver du? Behöver du högsta möjliga prestanda, eller fungerar det med basic-upplÀggen som finns pÄ marknaden? Kan man sÀtta kostnaden mot prestandan och se att det Àr motiverat?

Kan inte leverantören visa pÄ hur snabbt du kan fÄ igen investeringen och Àven skapa vinst genom den, kanske det inte Àr den rÀtta produkten eller leverantören för dig.

Ju tydligare du blir och mer pÄlÀst du Àr, desto bÀttre kravstÀllare och bestÀllare blir du.


Ska du göra en stor investering i en ny kommunikationsplattform, tjÀnar du ofta pÄ att anlita en oberoende konsult som reder ut alla frÄgorna för att du ska fÄ rÀtt produkt till rÀtt summa. Men dÄ mÄste du ta ansvar för att kunna ditt syfte, dina mÄl och behov. Och att vara ok med att inte veta allt och lita pÄ specialisten du tar in - för det kostar alltid mer att gissa och köpa fel.

En noggrann bestÀllare gör en förstudie, dÀr man genomlyser behov, mÄl och syften. Det agerar karta nÀr man sedan tar in alternativa lösningar och utvÀrderar dessa.



En kort checklista som Àr bra att nyttja


  1. GÄ igenom syfte, mÄl och företagets behov.

  2. LÄt en extern part granska listan och agera bollplank, eller hjÀlpa er att sÀtta samman den.

  3. StÀll frÄgor, oavsett hur dumma de kan lÄta i ditt huvud. Vet du inte svaret, kan det bli en dyr lÀxa att inte ha stÀllt dem.

  4. Kvalitet framför kvantitet. VÀlj att ta in proffs nÀr du sjÀlv inte Àr expert, du sparar pengar i lÀngden och kommer vara nöjd lÀngre med resultatet.

  5. Var noga med att kartlÀgga och matcha behov mot budgetar, de mÄste matcha pÄ slutraden.

bottom of page