Ärligt och genuint. Det söker de flesta kunder.
Något de kan tro och lita på. Känna att de handlar med gott samvete. Kan du leverera ärlighet, rak kommunikation & förekomma i känsliga situationer? Då har du vunnit kunden, idag och i framtiden.
Foto: Lisbet Spörndly
Relationer
När vi gör affärer handlar det mycket om relationsbyggande. Visst handlar det ibland om priset, men helt ärligt - med handen på hjärtat - handlar du väl hellre från den transparenta och öppna säljaren än av den som inte vill visa priset, du får dra ur svaren och som antagligen inte hör av sig efter att säljet är gjort?
En ny relation kräver ett fysiskt möte för maximal effekt, eftersom vikten av förtroende är allra störst då.
När man har kommit lite längre i sin relation och själva affärsuppgörelsen är nära kan ett videosamtal fungera lika bra. Och när samarbetet är igång blir telefonmöten ofta en naturlig del i relationen. Det är ändå alltid bra att planera in fysiska möten då och då, för det skapar den bästa dynamiken i en relation.
Servicenivå påverkar
När relationen är etablerad, affären är i hamn - då är det viktigt med service.
Ingen affärsrelation håller i längden om den ena parten inte finns där och är proaktiv för en hållbar känsla.
Går det lite sämre på någon punkt längre fram är det ju viktigt med öppen dialog och att finnas där för den andre snabbt och tydligt. I dessa lite oroliga tider, är det ju många som lider oväntat. Hur ställer du upp? Visar du att du finns där med ett öra, en axel och kanske också finansiellt eller moraliskt stöd?
Ja, det måste ju inte vara katastrofer inblandade, men ju bättre relationen är, desto mer öppen man är mot varandra, desto säkrare känner man sig också på att den tid och de pengar man investerat varit värda varje öre.
Våra experttips
Vår VD Lina Bjernheim-Vedin har arbetat med försäljning och kommunikation i över 20 år. Här tipsar hon om hur du enkelt bygger en vinnande relation:
Var tydlig med vad du erbjuder och vad det kostar.
Svara på allt, även om du inte vet är det bättre att säga att du kollar upp och återkommer.
Investera tid i att ses, även om det blir digitala möten. Att kunna läsa av ett ansikte är viktigt när man pratar affärer.
Återkoppla alltid som utlovat, även om det bara är för att bestämma en ny tid.
Våga säga nej, för du ska sälja din expertis eller produkt och du kan den bättre än din kund. Att lova saker du inte kan hålla för att vinna kunden, ger dig en missnöjd kund i framtiden och det är inte bra för ditt varumärke.
Backa alltid upp muntligt med skriftligt! Du måste kunna erbjuda kunden chansen att läsa på innan den tar beslut. Annonser och erbjudanden ska alltid gå att länka till en landningssida med komplett information, ni ska finnas tillgängliga på telefon och e-post, samt skicka erbjudanden ni ger per telefon, via e-post.
Vad är dina knep för att kommunicera rakt med kunden? Skriv ner de områden du är exceptionellt bra inom och hur kunden vinner på att ha en relation med dig. Läs det och justera vid behov. Det är dessa fördelar du ska känna i ryggmärgen och kunna argumentera kring när ni förhandlar...