När konjunkturen sviktar, vad är då ledningsgruppens bästa drag?
Att tiden ändras och budgetarna med dem, är inte nytt. Konstigt nog är det alltid marknadsavdelningen eller deras inhyrda resurser som ryker först, när man ska skära ner på utgifter och säkerställa att man har en god likviditet.

Man bänkar alltså de som skapar kommunikation för att generera leads och trafik till hemsida, sociala medier och butik. De som kan hjälpa till att ställa om och agera på datan.
För datadrivna beslut arbetar väl de flesta av oss med idag?!
Men det smartaste i en kris är att kommunicera sig ur den. Att meddela internt och externt hur man ser på krisen, vilken hjälp man behöver och justera kommunikationen i erbjudandena.
Visa att du fortfarande tror på din produkt/tjänst. Visa vad du behöver för att gå vinnande ur den utmaning du har framför dig.
Förebygger du utmaningar i kris genom att planera och ställa om?
Några tips för ledningsgruppen som är osäker:
☑️ Stärk kommunikationen mellan marknad och sälj (samt övriga avdelningar), för att hitta nya sätt att konvertera på.
☑️ Agera på datan, inte grannens skvaller. Men var noga att ställa rätt frågor, annars blir statistiken missvisande!
☑️ Välj flexibla lösningar, där du kan ställa in & ställa om när det svänger snabbt.
☑️ Säkerställ att du alltid kommunicerar internt innan du kommunicerar externt.
Gasar eller bromsar ditt företag i kris?