top of page

3 skÀl till att ha en extern marknadsavdelning

Visste du att man kan ha styrkan av en hel marknadsavdelning, utan att det kostar dig flera miljoner om Äret? Jo, det Àr faktiskt en av de smartaste investeringar du kan göra som företagare, att köpa in tjÀnsten Din Externa Marknadsavdelning. Vi ska ge dig tre starka argument till varför.


InnehÄllsproduktion Àr en kreativ process

NÄgra skÀl till att du vinner pÄ att ha en extern marknadsavdelning eller ta in förstÀrkning till ett mindre team:

  1. Du slipper onödigt dyra och krÄngliga avtal.

  2. Du stÄr inte med höga kostnader för personal nÀr konjunkturen sviktar.

  3. Du kan enkelt addera fler dedikerade resurser till rÀtt projekt.


Ja, ska vi granska dessa pÄstÄenden lite nÀrmare...

Inga krÄngliga avtal

Du spenderar ju det du har avsatt i budget, kanske mer. Men med en extern marknadsavdelning kan du enklare styra budgetar för medieköp och annat efter kÀnsla och behov. Det kan du inte nÀr du har avtal med en traditionell extern byrÄ, som arbetar med stora fasta team, motsvarande ditt marknadsteam - om du har ett. Hos Idélaboratoriet arbetar vi hellre med flexibla lösningar och att addera resurser i takt med den organiska tillvÀxt vi skapar tillsammans. VÄra avtal Àr inte onödigt lÄnga, men vi ser hellre att du stannar för att du vill Àn att du Àr tvungen.



Fortsatt stark i svag konjunktur


I lÄgkonjunkturer Àr ju marknadsavdelningen den första som fÄr varsla sin personal. Det Àr osmart, men vi har sett det om och om igen. SÄ Àr du orolig för alla kostnader som det innebÀr att ha egen personal och hur du bÀr de kostnaderna i oroligare tider, kanske en extern marknadsavdelning passar dig bÀttre.



Spetskompetens till varje projekt

Det ger dig ocksÄ utrymme för att alltid kunna addera rÀtt kompetens till rÀtt projekt. Den flexibiliteten saknar man nÀr man har anstÀllda med kunskaper som Àr anpassade till ett mer förvaltande arbetssÀtt. Men pÄ en modern marknadsavdelning varierar uppgifterna fritt och kan Àven under perioder ha sÄ hÄrd press att man behöver lÀgga till fler resurser inom samma omrÄde. Och vi kan inte fÄ samma effekt nÀr vi ber en generalist agera specialist. Eller ber en specialist snabbt ta över ett frÀmmande specialistomrÄde.

För idag Àr mÄnga av vÄra dedikerade uppgifter sÄ specifika och krÀver sÄdan detaljkunskap att det krÀvs specialister pÄ flera omrÄden Àn en generalist som ska förvalta alla grenar pÄ samma gÄng.



För dig som saknar marknadsavdelning & dig som behöver vÀxla upp


Om du helt saknar marknadsavdelning, skapar vi rÀtt förutsÀttningar att addera resurser för att hantera de behov som ligger aktuellt och Àven att skapa lÄngsiktiga strategier och processer för att hÄlla utgifterna nere. Oavsett om det Àr en hemsida som ska uppdateras, trycksaker som ska produceras, eller om du vill snygga till din grafiska profil. VÄr roll Àr nÀmligen att skapa tillvÀxt, att bidra med kunskap och mÄngÄrig erfarenhet pÄ ett omrÄde ni sjÀlva inte har en expert internt för. Men du ska inte tro att vi glömt dig som har en kombinerad sÀlj och marknadschef? NejdÄ! Hos dig kliver vi in och stöttar pÄ timme eller projekt, för att avlasta och se till att din personal Àr pigg, glad och avstressad. För ditt varumÀrke Àr bara sÄ starkt som du lÄter det bli genom att ta hand om personalen, leverantörerna och kunderna.


Oavsett dina behov skrÀddarsyr vi lösningen och gör din kommunikation starkare och sÀljande. VÄrt mÄl Àr tillvÀxt genom smart kommunikation, bÄde internt och externt.





bottom of page